درباره سريال «گامبی وزير»؛ پربيننده‌ترين ‌‌سريال نتفليكس

17 آذر 1399
«گامبي وزير» «گامبي وزير»

ایده درخشان یک ذهن خلاق

دنیا  پاپایی

شبکه نتفلیکس که غالباً سریال‌ها و فیلم‌های موفقی را ساخته، بار دیگر با یک سریال کوتاه طرفداران خود را شگفت‌زده کرد. سریال «گامبی وزیر»، ساخته اسکات فرانک و آلن اسکات درباره دختر یتیمی به اسم «بت هارمن» است که استعداد خارق‌العاده‌ای در شطرنج دارد.

یک دختر نابغه

داستان «گامبی وزیر» در دهه شصت میلادی می‌گذرد؛ دختر نابغه‌ای به‌ نام بت هارمن راهی نوانخانه می‌شود و رفته‌رفته بازی شطرنج را یاد می‌گیرد و همین امر آینده‌ای متفاوت را برایش رقم می‌زند، اما سریال فقط درباره شطرنج نیست؛ این سریال موضوع‌هایی همچون تبعیض بین زنان و مردان و نابرابری جنسیتی را به ما نشان می‌دهد. از سوی دیگر بخش عمده سریال به مشکل اعتیاد شخصیت اول سریال می‌پردازد؛ مشکلی که مربوط به بازه زمانی خاصی نیست و امروزه در جوامع به چشم می‌خورد.

آمار جست‌وجو در گوگل برای یادگرفتن بازی شطرنج نشان می‌دهد که این سریال بسیار در این زمینه موفق عمل کرده است.

ایده درخشان یک ذهن خلاق

اسکات فرانک در مقام کارگردان در کارنامه هنری خود جوایز متعددی در زمینه نویسندگی (جایزه صنف نویسندگان آمریکایی) به‌عنوان بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، جایزه ادگار برای بهترین فیلم‌نامه و همین‌طور نامزد جایزه اسکار برای فیلم «لوگان» را دارد. او این بار به سراغ داستانی که اقتباسی از یک رمان بزرگسال به همین نام است رفته است. رمان اصلی به قلم والتر توییس است که در سال 1983 نوشته‌شده بود که در زمان خودش شگفتی به بار آورد. والتر توییس در ماه اوت سال 1984 از دنیا رفت. لازم به ذکر است شخصیت بت هارمن وجود خارجی نداشته و شخصیتی ساخته‌شده به دست نویسنده است.

ملکه شطرنج نابغه

سریال در ترجمه با اسم «گامبی وزیر» مطرح‌شده است، اما ترجمه تحت‌اللفظی آن (The Queens Gambit) «ملکه گامبی» است که هم جنسیت زنانه دارد همانند شخصیت اصلی سریال و هم یک تاکتیک برای آغاز بازی شطرنج است؛ از سوی دیگر مهره وزیر در شطرنج را برخی از کشورها به‌عنوان ملکه هم می‌نامند.

داستان «گامبی وزیر» در دهه شصت میلادی می‌گذرد.

درخواست برای ادامه سریال

«گامبی وزیر» سریال کوتاه (مینی سریال) در هفت قسمت و در ژانر درام پخش شد، استقبال به‌اندازه‌ای بود که طرفداران سؤال‌هایی درباره ادامه این سریال برای فصل دوم  پرسیده بودند؛ سؤال‌هایی که با پاسخ ویلیام هوربرگ، تهیه‌کننده این سریال همراه شد. او طی مصاحبه‌ای با اشاره به محدود بودن زمان سریال گفت، هنوز تصمیمی برای ادامه سریال وجود ندارد و  ادامه ساخت سریال را تقریباً بعید دانست. اولین قسمت این سریال در 23 اکتبر سال 2020 منتشر شد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال مهیج نشان دادن بازی شطرنج برای افرادی است که حتی تمایلی به این بازی ندارند. آمار جست‌وجو در گوگل برای یادگرفتن بازی شطرنج نشان می‌دهد که این سریال بسیار در این زمینه موفق عمل کرده است.

ذهن پیچیده یک نابغه

اوایل سریال نحوه بزرگ شدن، شکل گرفتن و همین‌طور افرادی  را که در این پروسه بر شخصیت بت هارمن تأثیر داشته‌اند می‌بینیم. یکی از این افراد و حتی مهم‌ترین آن‌ها دختر جوانی به‌ نام جولین است که از قبل پا در راه اعتیاد گذاشته بود و همین‌طور سرپرست او نیز فردی الکلی است؛ در اینجا شخصیت اصلی داستان یعنی بت هارمن با این موقعیت به کمک یکی از کارمندان نوانخانه با شطرنج آشنا می‌شود و با گذر زمان در این بازی حرفه‌ای می‌شود. او در طول زندگی خود به‌ دنبال راهی برای پر کردن خلأهای عاطفی دوران کودکی خود، دوری از افسردگی و تنهایی به مواد مخدر، قرص‌های آرامش‌بخش و الکل روی می‌آورد؛ درنهایت او پیروز بزرگ میدان زندگی و شطرنج است.
نقش بت هارمن را «آنیا تیلور» بر عهده دارد که با بازی در سریال پیکی بلایندرز و فیلم‌های آتلانتیس، جادوگر و شیشه به‌خوبی وی را به خاطر داریم. توماس برودی (بنی واتس)، هری ملینگ (هری بلتیک)، جاکوب فرتون (تونز)، مؤسس اینگرام (جولین) و چندی از هنرمندان دیگر در این سریال ایفای نقش کرده‌اند. در مورد شخصیت بت هارمن تئوری‌های روانشناسی زیادی مطرح‌شده است که برجسته‌ترین آن مبتلابه اوتیسم بودن این شخصیت است؛ چراکه در طول سریال او شخصیتی آرام و درون‌گرا نشان داده‌شده‌ است و در همین حال از نبوغ بشدت بالایی برخوردار است.

سریال همه‌جانبه و دیدنی

اگر به نظر گامبی وزیر یک سریال صرف در مورد بازی شطرنج است و بالطبع باید کسل‌کننده باشد اما باید به این موضوع توجه کرد که این سریال بازیگران، نویسنده، کارگردان و مجموعاً گروهی قوی دارد و حتی تمام مکان‌های فیلم‌برداری بسیار جذاب و دیدنی است که تمام این عنصر‌ها این سریال را تا سطح قابل‌توجهی دیدنی می‌کند، به‌گونه‌ای که در آغاز قسمت سوم بیننده با هیجانی خاص به‌ دنبال کردن این سریال می‌پردازد؛ همین‌طور مهم‌ترین نکته‌ای که این سریال را تا این حد موفق کرده، لذت یادگیری در شخصیت بت هارمن است که با پیگیری بی‌وقفه برای یادگیری شطرنج از خدمتکار پرورشگاه تلاش کرده و در طول زمان با تقویت این مهارت دانش خود برای کسب مقام قهرمانی به مسکو می‌رود ‌آن‌هم زمانی که تنها بیست‌ساله است. این سریال را می‌توانید از نماوا و فیلیمو با زیرنویس فارسی ببینید؛ نماوا وعده دوبله فارسی این سریال را برای مشترکان خود داده است.

ایران

 

فردگرايي آمریکایی در برابر جمع‌گرايي روسي!

ياسمن اسمعيل‌زادگان

«همواره هرچه خواهي انجام بده، اما نخست از آنان باش كه توان خواستن دارند.»

«فردريش نيچه»


«گامبي وزير»، ميني سريال تازه نتفليكس، سكانس افتتاحيه‌ خود را چنان كوبنده و تأثیرگذار شروع مي‌كند كه راهي جز به تماشا نشستن جهان سیاه‌وسفید شطرنج را باقي نمي‌گذارد.

دختر جواني كه به ناگهان در يك اتاق به‌هم‌ریخته هتلي در پاريس از خواب بيدار مي‌شود، به‌سرعت حاضر مي‌شود تا مسابقه مهم شطرنج را از دست ندهد، مقداري قرص را با مشروبات الكلي مي‌نوشد و از اتاقش بيرون مي‌رود و از كنار انبوهي از عكاسان، خبرنگاران و تماشاگران كه به انتظار اين مسابقه مهم به سر مي‌برند عبور مي‌كند و به رقيب قاطع، پولادين، سازمان‌یافته، بروكرات و با اغراق روسي؛ مردي كه از هر نظر مخالف او به نظر مي‌رسد، وارد عرصه رقابت مي‌شود و در اين ميان ناگهان زمان به عقب بازمی‌گردد و به دوران كودكي او مي‌رويم و با اين اعجوبه شطرنج آشنا مي‌شويم كه چگونه جايگاه فعلي‌اش را به دست آورد.

«گامبي وزير»، روي كاراكتر اصلي اليزابت هارمن مي‌چرخد.

«گامبي وزير» ساخته «اسكات فرانك» كه بر اساس رماني است از «والتر توويس»، روايت «اليزابت هارمن» (آنيا تيلور جوي) قهرمان زن شطرنج جهان است كه در دوران كودكي پس از زنده ماندن در تصادفي كه مادرش را به كام مرگ كشاند، به يتيم‌خانه‌اي در كنتاكي فرستاده مي‌شود. يك مكان محروم و سركوبگرانه كه دختران را با قرص‌هاي آرام‌بخش، آرام نگه مي‌دارند تا بتوانند رفتارشان را كنترل كنند و از هرگونه خشونت و پرخاشگري جلوگيري كنند، اما بث كه دختري درون‌گراست، با ورود به اين يتيم‌خانه، كم‌كم فرآيند فرد شدن را طي مي‌كند و با ورود به زيرزمين يتيم‌خانه براي انجام دادن كاري و به ناگهان ديدن سرايدار آقاي شايبل (بيل كمپ) كه زير نور ملايمي نشسته و مقابلش صفحه ناشناخته‌اي است كه روي آن مهره‌هاي سیاه‌وسفید را جابه‌جا مي‌كند، دنياي ديگري را كشف مي‌كند و به اين صفحه پررمزوراز علاقه‌مند مي‌شود و یکسری نكات را از آقاي شايبل مي‌آموزد و از همان زيرزمين سرد و تاريك بيرون مي‌آيد و به قهرمان شطرنج جهان بدل مي‌شود.

نكته حائز اهميت اين است: بثي كه شيفته اين مهره‌هاي سیاه‌وسفید شده است، نه صفحه شطرنجي براي بازي دارد و نه قوانين دقيق بازي را مي‌داند و تنها كاري كه انجام مي‌دهد اين است كه شب‌ها با تکیه‌بر قدرت ذهن و همچنين مصرف قرص‌هاي آرام‌بخش، هنگام خواب روي سقف خوابگاه، صفحه شطرنجي را تصور مي‌كند و در تصوراتش هزاران بار بازي مي‌كند و از اين طريق همين روش تقریباً شهودي در شطرنج حرفه‌اي و در مدت كم بدل به نابغه كوچكي مي‌شود كه قدرت و مهارتش موردتوجه عموم قرار مي‌گيرد. پس از مدتي اما توسط خانواده‌اي به فرزندي گرفته مي‌شود و با خروج از يتيم‌خانه، پيشرفت روزافزون او رقم مي‌خورد. عشق به شطرنج شب و روزش را مي‌گيرد و چشمانش چيزي جز پياده و رخ و اسب و فيل و وزير و شاه نمي‌بيند و از ذهنش چيزي جز کیش‌ومات و سیاه‌وسفید تراوش نمي‌كند.

«گامبي وزير»، روي كاراكتر اصلي اليزابت هارمن مي‌چرخد، دختري كه در دنياي مردسالارانه دهه ۶۰ امريكا، يك‌تنه همپاي مردها جلو مي‌رود و حريفان را از ميدان به در مي‌كند. داستاني در باب پيروزي يك دختر آمریکایی در جهان تحت سلطه مردان. يك آمریکایی جوان كه در مسير زندگي و تحقق آرمان‌هايش تقریباً با هيچ تبعيض جنسيتي مواجه نمي‌شود، چه رسد به رفتارهاي غارتگرانه و در اكثر موارد به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين عامل آزار او تنها مصاحبه‌هاي نشريات باشد. البته دراین ‌بین سرالب، كاراكتر اصلي را به چرخه بي‌پايان اعتياد كه عموم آمریکایی‌ها از سنين نوجواني به دام آن مي‌افتند و فرازوفرودهای ورود به اين چرخه و تأثیر در شكست‌هايش را هم نشان مي‌دهد.

فرانك تمام جزييات را داهيانه به كار مي‌بندد و محصولي را ارائه مي‌دهد كه در شخصيت‌‌پردازي، طراحي صحنه، لباس، انتخاب‌هاي موسيقي، فیلم‌برداری‌های تركيبي و اجراها، صحنه‌هاي رقابت، منحني يادگيري، سقوط‌ها و صعودها بي‌نظير هستند و نمايش حياتي شطرنج را به زيبايي تصوير مي‌كند و هر بازي را با كاراكتر بث معنا مي‌دهد و تماشاگران را همراه مي‌سازد.

اليزابت هارمن با گذر از منطقه محلي به سمت رو‌دررويي با جوامع بين‌الملل ابتدا دچار لغزش مي‌شود.

كاراكتري كه از زندگي تلخ و دوران سختي كه همچنان‌ هم برايش ادامه دارد، به شطرنج پناه مي‌برد، مكاني قابل پيش‌بيني كه در آن احساس امنيت و كنترل مي‌كند و در اين مسير وسواسي مي‌يابد كه به موفقيت، قدرت، غلبه كردن، يا حتي زنده ماندن ختم مي‌شود. كاراكتر سختی‌کشیده‌ای كه به‌زعم نيچه به شخصيت خود سبك مي‌بخشد و البته لازمه اين امر، قابليت شكل دادن به خويشتن خودش است و كساني كه از آن برخوردارند تمام ضعف‌ها و قدرت‌هاي سرشتشان را بررسي مي‌كنند و سپس آن‌ها را در طرحي هنري ادغام مي‌كنند تا جملگي هنري و خردمندانه به نظر برسند و حتي ضعف‌ها هم چشم را خيره كند.

اليزابت هارمن با گذر از منطقه محلي به سمت رو‌دررويي با جوامع بين‌الملل ابتدا دچار لغزش مي‌شود و به‌تدریج جهان را كشف مي‌كند و شطرنج او را از غرب ميانه به لاس‌وگاس، مكزيك، نيويورك، پاريس و مسكو مي‌برد و لحظات به‌یادماندنی از تلخي‌ها و خوشي‌ها را برايش رقم مي‌زند.

شايد ازاین‌جهت «گامبي وزير» را بتوان داستاني در مورد غلبه بر مشكلات كوچك و بزرگ دانست، اما از نظر فرم، اين واقعاً يك مسابقه بازمان است؛ داستان زني كه از كشف بازي در زيرزمين پرورشگاه تا اوج دنياي شطرنج مسيرهاي پيشرفت را طي مي‌كند. درام هفت‌قسمتی كه‌ نشان مي‌دهد واقعاً نمي‌تواند شكست بخورد و براي موردقبول واقع‌شدن و تحسين شدن به وجود آمده است.

شايد بتوان «گامبي وزير» داستاني در مورد غلبه بر مشكلات كوچك و بزرگ دانست.

فرانك در «گامبي وزير» تلاش مي‌كند تا در مرز باریک‌بین نبوغ و ديوانگي حركت كند و تمام قطعات را در جاي خود قرار بدهد تا بتواند يك كلاسيك ارزشمند ايجاد كند. این‌ یک داستان يكپارچه است كه به لطف آنيا تيلور جوي حتي كمي اعتبار هنري هم به دست مي‌آورد. روايتي است كه با نبوغ، بدبختي به وجود مي‌آورد و با موفقيت، وسواس و شهرت و بيگانگي و برخلاف داستان‌هايي این‌چنینی كه از طريق موانع شناخته‌شده در مسير اوج و فرود يك فرد مشهور و موفق كه در مغاك اعتياد گير افتاده‌ است، سربلند بيرون مي‌آيد.

بث هارمن جواني كه در زندگي مدام شكسته شده است و ذاتاً فردي تنها مانده است و در خانه جديد خود در كنتاكي تنها به دو شكل آرامش مي‌يابد: مصرف قرص‌هاي سبز كه در كودكي در يتيم‌خانه به آن‌ها داده مي‌شد تا بتوانند مطيع نگه‌شان دارند و البته شطرنج. ازآنجاکه او تمايل به اثبات كردن خودش را به همه ندارد و اصرار كند كه يك زن مي‌تواند مردان را در شطرنج به چالش بكشد، تنها مي‌خواهد پوچي را كه بدون بازي احساس مي‌كند از بين ببرد. بازي ازنظر او يك دنياي كامل است كه فقط ۶۴ مربع دارد. در آن احساس امنيت مي‌كند، مي‌تواند آن را كنترل كند، مي‌تواند بر آن تسلط داشته باشد و اين قابل پيش‌بيني است، بنابراين اگر صدمه‌اي ببيند تنها خودش را مقصر مي‌داند.

اين سريال همانند يك درام معمولي ورزشي، داستان پستی‌وبلندی‌ها، نقاط قوت و كاستي، آشفتگي و سرسختي است. در اينجا شطرنج تنها يك رقابت در هیئت‌مدیره نيست، بلكه مسابقه‌اي است كه در ذهن كاراكتر بث شكل مي‌گيرد ميان ميل بي‌پايان او براي بردن و غلبه بر حريف و اصرار اجباري او براي خودشكني. كاراكتري كه غم و اندوه، ترس از رها شدن و احساس تعلق نداشتن، او را ازنظر احساسي از همه جدا كرده است و درگيري‌هاي دروني او با بروز رفتارهاي خود تخريبي در بزرگسالي، باعث مي‌شود طي دوره‌اي به مخدر و الكل روي بياورد اما سرانجام از اين دوره عبور مي‌كند و شطرنج را تنها مآمن اصلي خويش مي‌يابد.

«گامبي وزير» سريالي است كه در آن ديدن بازي دو نفر كه ساعت‌ها تكه‌هاي چوب را جابه‌جا مي‌كنند به مسابقه‌اي تبديل مي‌شود كه نمي‌توانيد از آن چشم ‌برداريد و با خرده‌فرهنگ پر‌رونقي در آنكه شطرنج مي‌خورند، نفس مي‌كشند، راه مي‌روند، صحبت مي‌كنند و زندگي مي‌كنند آشنا مي‌شويم و نقطه اوج رودررويي و رقابت بث با بورگوف، مرد اغراق‌آميز روسي (مارسين دوروسينسكي) و سبك بازي متضادشان است: رقابت شهود در مقابل محاسبه. اين همچنين تضادي در هويت‌هاي فرهنگي را نشان مي‌دهد، همچون برتري كاپيتاليسم بر كمونيسم، برتري مسيحيت بر خداناباوران يا فردگرايي آمریکایی در مقابل جمع‌گرايي روسي. پايان بازي نهايي اما قابل پيش‌بيني است، بثي كه بارها از بورگوف شكست مي‌خورد، همان‌طور که انتظار داريم، اين بار او را در خاك شوروي و در مسكو، شكست مي‌دهد و پيروزي بر بورگوف تاج رستگاري بث آمریکایی خواهد بود كه به امريكا و كل جهان نشان خواهد داد. بورگوفي كه در جمع‌ شطرنج‌بازهاي حرفه‌اي او را در آغوش مي‌كشد و مي‌گويد پيروزي از آن شماست.

در‌نهايت مي‌توان گفت «گامبي وزير» سريال‌ خوش‌ساخت و درگیر کننده‌ای است كه مخاطب بي‌ميل، پريشان و بي‌حوصله روزگار ویروس زده را راضي نگه مي‌دارد و دوباره تاريخ اختراع شطرنج را برایمان زنده مي‌كند و گفته اشتفان تسوايك را به يادمان مي‌آورد: «شطرنج باوجود قديمي بودنش در طول زمان تازگي خود را همچنان نگه‌داشته است. صفحه كوچكي كه مي‌توان حركات بي‌شماري روي آن انجام داد و آثار تنوعات بازي كه باوجود رسيدن به كمال، زوال‌پذير هم هست ولي شالوده آن از تمام معماري‌هاي تاريخي استوارتر است. شطرنج انديشه‌اي است كه نتيجه‌اي ندارد، محاسبه‌اي است كه برآيندي ندارد، هنري است كه اثري نمي‌گذارد. درهرحال اين يگانه بازي جاوداني است كه شايد يكي از خدايان عهد باستان براي برانگيختن روح بشر به او ارزاني داشته است.»

 

چگونه همه عاشق شطرنج شدند!

صدف فاطمي

مینی سریال 7 قسمتي «گامبي وزير» را اسكات فرانك و آلن اسكات ساخته‌اند كه اسكات فرانك وظيفه كارگرداني و نوشتن فیلم‌نامه تمامي قسمت‌هاي سريال را به عهده داشته است. اين اما اولین بار نيست كه اسكات فرانك يك اثر پر سروصدا به نمايش مي‌گذارد. او سابقه درخشاني در سينما دارد و پیش‌ازاین هم با نوشتن فیلم‌نامه‌هایی مانند «خارج از ديد»، «گزارش اقليت» و «لوگان» بر سر زبان‌ها افتاده بود.

بث؛ اعتياد و نبوغ

آنيا تيلور جوي در گفت‌وگو با سايت خبري اسكرين رانت درباره شخصيت بث هارمون و اعتياد آميخته به نبوغ او صحبت كرد؛ اينكه او و اسكات فرانك، نويسنده سريال چطور دو موضوع سوءمصرف مواد مخدر و استعداد بي‌نظير در بازي شطرنج را به‌طور هم‌زمان در يك كاراكتر تلفيق كردند و به نمايش درآوردند. او تجربه بازيگري در موقعيت راه رفتن روي طناب اعتياد و نبوغ را بي‌نهايت جذاب توصيف كرده و گفته: «چيزي كه من و اسكات خيلي زود درباره‌اش به نتيجه رسيديم اين بود كه هيچ بازي شطرنجي احساس يكساني ندارد و هيچ‌ دوره‌اي از مصرف الكل يا مواد هم احساس يكساني ندارد. چيزي كه به نظر من درباره اعتياد جذاب بود اين است كه هر چيزي كه براي خوددرماني مصرف مي‌شود صرفاً براي مدت‌زمان كوتاهي مفيد است. به همين دليل است كه آدم‌ سراغش مي‌رود. چيزي كه آدم‌ را نابود مي‌كند، زماني است كه هر چيزي مصرف كرده‌اي ديگر جواب نمي‌دهد كه اين اتفاق ناگريز است. آن‌وقت است كه زندگي شما کاملاً از ريل خارج مي‌شود. بنابراين درك اينكه چرا بث اين كار را مي‌كند جذاب مي‌شود؛ آيا او در حال حاضر الكل مصرف مي‌كند چون حس مي‌كند کاملاً ايزوله شده؟ آيا اين قرص‌ها را مصرف مي‌كند چون فكر مي‌كند تنها راه پيروزي او در مصرف اين مواد است؟ احساسات بث بیش‌ازاندازه زياد است و او بايد احساساتش را آرام كند. من فكر مي‌كنم درك اين موضوع باعث شد كه ما از موضوع اعتياد تقليد مسخره‌اي نكنيم و به شكل كليشه‌اي به آن نپردازيم كه «اوه، در حال حاضر من واقعاً به‌هم‌ریخته‌ام...» نه! این‌ یک بيماري بسيار جدي است و يك دليل مشخص براي همه اين اتفاق‌ها وجود دارد.»

فرانك در «گامبي وزير» تلاش مي‌كند تا در مرز باریک‌بین نبوغ و ديوانگي حركت كند.

تجربه شطرنج؛ بروس پاندولفيني را كنارم داشتم

بازي شطرنج! شايد كمتر كسي پيش از پخش سريال «گامبي وزير» فكر مي‌كرد روزي شطرنج اين‌قدر براي همه مردم جذاب شود كه عبارت «چگونه شطرنج بازي كنيم؟» در جست‌وجوي گوگل به بالاترين ميزان خود در ۹ سال گذشته برسد. آنيا تيلور جوي درباره سابقه بازي شطرنج و تجربياتي كه در «گامبي وزير» به دست آورده به «اسكرين رانت» گفته: «من هرگز قبل از بازي در اين مینی سریال شطرنج بازي نكرده بودم و احساس قدرداني مي‌كنم كه فرصت تجربه اين دنياي جادويي پنهاني به من داده شد؛ دنيايي كه چيزي از آن نمي‌دانستم. من يك مربي شطرنج‌ باورنكردني و حرفه‌اي به نام بروس پاندولفيني كنارم داشتم كه انساني شگفت‌انگيز، بسيار حمایتگر و بسيار دوست‌داشتني است. شايد به نظر عجيب بيايد اما من مسئولیت زيادي نسبت به جامعه شطرنج احساس مي‌كردم كه داستان را به‌درستی تعريف كنم و واقعاً بتوانم آن شخصيت را مجسم كنم. مي‌خواستم ايميل‌هاي بروس را چاپ كنم و روي ديوار بچسبانم. او بعد از ديدن سريال به من ايميل‌هايي زده بود كه برخي از آن‌ها چيزهاي خيلي خاصي هستند. او به اين نمايش افتخار مي‌كند و اين باعث افتخار من است.»

گري كاسپاروف؛ بازي آخر بايد به روش گامبي وزير انجام مي‌شد

شطرنج‌باز بزرگ روس مشاور سريال «گامبي وزير» بوده كه اسكات ابتدا از او دعوت مي‌كند نقش واسيلي بورگوف، حريف روسي بث هارمن را بازي كند. «گري كاسپاروف» در گفت‌وگو با سايت خبري اسليت درباره پيشنهاد اسكات براي بازي در سريال گفته: «پيشنهاد وسوسه‌انگيزي بود اما من گفتم كه نگرانم به خاطر برنامه‌هايم نتوانم این‌همه ‌وقت بگذارم چون بازي در اين نقش دست‌كم ۲ تا ۳ ماه زمان مي‌برد؛ اما به اسكات گفتم چرا درباره سريال حرف نزنيم؟ شايد بتوانم باتجربه‌ای كه در اين حوزه دارم، كمك كنم صحت اتفاقاتي كه درباره شطرنج مي‌افتد حفظ شود. چون فيلم‌هاي زيادي درباره شطرنج ساخته‌شده بود كه مردم بيشتر حس مي‌كردند اين هاليوود است نه شطرنج. چيزي در آن‌ها گم‌شده بود؛ درواقع روان‌شناسي و زبان بدن در آن‌ها درست نبود.»

او در ادامه توضيح داده كه بعد از خواندن كتاب والتر تويس كه فيلم از روي آن ساخته‌شده همچنين خواندن فیلم‌نامه به اسكات گفته: «3 عنصر مهم در فیلم‌نامه هست كه مي‌تواند در آن‌ها كمك كند. اول اينكه شطرنج چطور بازي مي‌شود. منظور فقط حركت مهره‌ها نيست بلكه زبان بدن، لمس مهره‌ها و همه‌چیزهایی كه به مخاطبان اين حس را مي‌دهد كه آن‌ها بازيكن واقعي هستند. دوم هم بازي‌هايي كه در طول سريال نمايش داده مي‌شود. طبعاً تعداد زيادي بازيكن شطرنج اين سريال را مي‌بينند و مي‌گويند: این‌ها چرنده! خيلي از فيلم‌هايي كه درباره شطرنج ساخته‌شده، نمي‌توانند روش درست حركت مهره‌ها را به تصوير بكشند. در فيلمي كه درباره بازيكن و بازي شطرنج است بايد شطرنج واقعي بازي شود و مردم اگر اين قابليت را دارند بايد تشخيص بدهند كه اين يك بازي واقعي است.» 

اين سريال همانند يك درام معمولي ورزشي، داستان پستی‌وبلندی‌ها، نقاط قوت و كاستي، آشفتگي و سرسختي است.

با توجه به اينكه والتر تويس در كتابش بازي‌ها را توصيف كرده بايد بازي‌هايي پيدا مي‌شد كه تا حد امكان به توصيف كتاب نزديك باشند. گري در‌نهايت با بروس پاندولفيني كه مشاور اقتباس فیلم‌نامه از رمان «گامبي وزير» بوده، صحبت مي‌كند و بازي‌هاي كليدي را انتخاب مي‌كنند. گري دراین‌باره توضيح داده: «بيشتر بازي‌ها دشوار نبود اما بزرگ‌ترين چالش بازي آخر بود. بازي آخر بايد با استراتژي گامبي وزير بازي مي‌شد. البته مي‌توانستم بازي‌هايي با استراتژي‌هاي ديگر هم انتخاب كنم اما با روح كتاب جور درنمي‌آمد. بايد استراتژي‌‌اي انتخاب مي‌كردم كه در 40 حركت يا همان حدود به موقعيت پيچيده‌اي برسد كه به زمان ديگري موكول شود.» اين استراتژي شروع دقیقاً همان موقعيت پيچيده‌اي كه لازم بود را ايجاد كرد؛ موقعيتي كه به نقطه اوج سريال تبديل شد.

وقتي خبرنگار سايت پي‌آرآي از ‌گري كاسپاروف پرسيد: «حالا كه سريال تمام‌شده و شما آن را ديده‌ايد به نظرتان چقدر مسابقه‌هاي شطرنج اين سريال واقعي است؟ آيا همچنان چيز عجيب و غیرقابل‌باوری در آن‌ها وجود دارد؟» گري كاسپاروف پاسخ داد: «من مي‌دانم كه آدم نمي‌تواند به نتيجه مطلوب صددرصدي دست پيدا كند چراكه ما درباره بازيگرها صحبت مي‌كنيم. آن‌ها مجبور بودند وانمود كنند كه شطرنج  بازي مي‌كنند اما اين فيلم صرفاً براي من يا هيچ شطرنج‌باز حرفه‌اي ديگري نبوده. اين فيلم براي عموم مردم است. عموم مردم بر اين باور هستند كه واقعي بوده و به‌اندازه‌ای كه يك فيلم هاليوودي مي‌توانسته به بازي شطرنج نزديك شده است.»

نتفليكس چند روز بعد از پخش «گامبي وزير» در صفحه توييتر خود خبر داد كه اين مینی سریال در ۹۲ كشور در ليست ۱۰ برنامه پربيننده نتفليكس است و در ۶۳ كشور رتبه اول را كسب كرده. همچنين رماني كه منبع اقتباس اين سريال بوده بعد از گذشت ۳۷ سال از زمان انتشار در ليست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي نیویورک‌تایمز قرارگرفته است. اسكات فرانك درباره ميزان استقبال مردم از «گامبي وزير» گفته: «من از اين اتفاق هم خوشحالم و هم مات و مبهوت! اين فراتر از چيزي است كه هرکدام از ما تصور مي‌كرديم».

اعتماد