چگونه می‌توان از شر روزمرگی زندگی خلاص شد؟

23 آذر 1398

باید عادت‌های روزمره را تغییر داد و از زندگی لذت برد

سلیس: در این دنیای دیجیتال که زمان مثل باد می‌گذرد به‌سادگی می‌شود دچار روزمرگی شد. ولی برای خارق‌العاده کردن هرروز زندگی راه‌های مختلفی وجود دارد، از تغییر عادات و برنامه‌های روزانه گرفته تا توجه به جلوه‌های فرهنگی و هنری در محیط اطراف.

اغلب ما به‌شدت به برنامه‌های روزانه‌مان عادت کرده‌ایم. از خواب بیدار می‌شویم، یک قهوه یا چای می‌نوشیم و می‌رویم سر کار. این خطای ما نیست بلکه شیوه کارآمد عملکرد مغز ماست. کارشناسان رفتارشناسی می‌گویند این شیوه اتوماتیک انجام کارهای روزمره در حقیقت ذهن را آزاد می‌کند تا به مسائل دیگری بیندیشیم؛ اما گذران عادت‌وار روزها جنبه‌های منفی هم دارد. با غرق شدن در برنامه‌ها و عادت‌های روزانه ممکن است ارتباطمان با سایر آدم‌ها و محیط اطراف قطع شود و جاذبه‌ و جادوی روزمره زندگی را از دست بدهیم. کارشناسان راه‌حل را در تمرکز بیشتر بر اکنون می‌دانند. به کمک ۱۰ روشی که در ادامه می‌آید می‌شود عادت‌های روزمره را تغییر داد و از هر روز زندگی لذت برد.

اغلب ما به‌شدت به برنامه‌های روزانه‌مان عادت کرده‌ایم. از خواب بیدار می‌شویم، یک قهوه یا چای می‌نوشیم و می‌رویم سر کار.

به خودتان مرخصی بدهید

برای رسیدن به آرامش درونی لازم نیست به قله کوه‌ها صعود کنیم. در مسیر رفتن به محل کار يا در ساعت استراحت ناهار می‌‌شود روی موضوع‌های ديگری مثل راه رفتن و حس تماس پا با زمین یا دمای هوا و صداهای محیط تمرکز کرد. با امتحان مسیر دیگری برای رفتن به خانه یا محل کار یا انتخاب محل دیگری برای صرف ناهار ذهن خود را شاداب و فعال کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه بر استرس غلبه کنیم؟

چطور می‌توان روحیه‌ای شاد و مثبت پیدا کرد؟

زندگی مینیمال یا چگونه از نداشته هایتان‌ خوشحال باشید!

 

 ساده‌تر باشید

تمایل به لباس‌های ساده و کاربردی رو به افزایش است. کارشناسان مد می‌گویند تعداد برندها و فروشگاه‌هایی که این نوع لباس‌ها را عرضه می‌کنند نسبت به گذشته بیشتر شده است. اقلامی مثل تی‌شرت سفید ساده، سوییشرت‌های کلاه‌دار معمولی و کفش‌های ورزشی هیچ‌گاه تا این حد مد روز نبوده‌اند و قاعدتاً همه ما چنین لباس‌هایی داریم، فقط باید آن‌ها را بیشتر پوشید.

 تجدید‌نظر در غذاهای مورد‌علاقه

امکانات موجود در اینترنت غذا خوردن را به یک هنر بدل کرده است. درگذشته، یک کتاب دستور آشپزی کفایت می‌کرد، ولی امروزه، خیلی‌ها در گوگل دنبال دستور پخت عجیب‌ترین و دشوارترین غذاها می‌گردند و بعد، نتیجه کار را همراه با عکس و تفصیلات منتشر می‌کنند. به نظر می‌رسد ما لذت غذاهای ساده را فراموش کرده‌ایم. برای ناهار یا شام روز بعد مقداری سبزی‌های معمولی بخرید و سعی کنید غذایی معمولی و خارق‌العاده بپزید.

برای لذت از هنر لازم نیست حتماً به موزه و گالری برویم. جلوه‌های هنر و خلاقیت را در محیط اطراف خود جست‌و‌جو کنید.

 به جلوه‌های هنری اطراف خود دقت کنید

برای لذت از هنر لازم نیست حتماً به موزه و گالری برویم. جلوه‌های هنر و خلاقیت را در محیط اطراف خود جست‌و‌جو کنید. هر شهری مسلماً برای لذت از جلوه‌های هنری امکانات فراوانی دارد. کافی است نزدیک‌ترین و یا در‌دسترس‌ترین موارد را بشناسیم و سعی کنیم سر زدن به این نقاط را در برنامه روزانه و هفتگی خود بگنجانیم.

 کتابخانه‌های پنهان را کشف کنید

در بسیاری از شهرها، برای تشویق کتاب‌خوانی ابتکارهای جالبی به کار گرفته‌اند، مثلاً در لندن، در گوشه‌و‌کنار برخی از ایستگاه‌های مترو یا قطارهای حومه‌ای قفسه کوچکی برای مبادله کتاب‌های دست‌دوم نصب‌شده است، یا دریکی از شهرهای کوچک اسکاتلند، مردم یک باجه تلفن قرمز و قدیمی را که دیگر مورد‌استفاده نیست به کتابخانه‌ای کوچک تبدیل کرده‌اند. دست‌اندرکاران این کتابخانه‌های کوچک می‌گویند این‌یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن کتاب‌های جالب، گسترش افق دید و افزودن لذتی غیرمترقبه به زندگی روزانه است.

 به دنبال افق جدیدی باشید

در اینستاگرام بیش از چهار میلیون متن با هشتگ  lookup# منتشرشده است که بی‌دلیل نیست. بسیاری از اين تصاویر آثار معماری و منظره‌های طبیعی واقعاً خارق‌العاده‌ای هستند. این نشان می‌دهد که با پایین انداختن سر و به زمین چشم دوختن زیبایی‌های فراوانی را از دست خواهیم داد. هر وقت امکانش را دارید بروید بالای تپه یا ساختمان بلندی در اطراف محل زندگی‌تان و ازآنجا به شهر و محله خود نگاه کنید، یا در مسیر رفت‌و‌آمد به محل کار چند ایستگاه جلوتر، از مترو یا اتوبوس پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده بروید.

 تاریخچه‌های پنهان را کشف کنید

در برخی از شهرهای جهان، ازجمله لندن، شهرداری یا بنیاد میراث فرهنگی بر دیوار بناهایی که محل زندگی افراد سرشناس بوده پلاک و لوح مخصوصی نصب می‌کنند. اگر به شعر و ادبیات، موسیقی، سیاست یا حتی ورزش علاقه‌مند هستید، حتماً می‌توانید چهره‌هایی را در هر‌کدام از این زمینه‌ها پیدا کنید که خانه‌شان با چنین علائمی مشخص‌شده است. گشت‌و‌گذار در شهر و دیدار از این اماکن شیوه دیگری برای تغییر روزمرگی است.

گشت‌و‌گذار در شهر و دیدار از این اماکن شیوه دیگری برای تغییر روزمرگی است.

 عادت‌های ورزشی‌تان را تغییر دهید

اگر تصور شما از ورزش محدود می‌شود به گذاشتن گوشی و دویدن روی دستگاه، چرا سعی نمی‌کنید این عادت را تغییر دهید و ورزشی پیدا کنید که جمعی باشد؟ اکنون برخی باشگاه‌ها برنامه‌های جالبی دارند که افراد در عین انجام ورزش می‌توانند فعالیت‌های مختلفی انجام دهند که به نفع ساکنان محله باشد، مثل قدم آهسته دویدن برای سرکشی به ساکنان سالمند محله یا کار داوطلبانه در مراکز خیریه. پژوهش‌های علمی جدید نشان می‌دهند که ورزش گروهی میزان استرس را کاهش داده و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

 قدردان‌تر باشید

گرفتاری و مشغولیت لزوماً نباید به استرس منجر شود و به این بستگی دارد که چگونه با آن برخورد کنیم. متخصصان روانشناسی توصیه می‌کنند هنگام انجام کارهای روزمره مثل مسواک زدن یا صرف صبحانه  باید ذهنمان را روی همان کار متمرکز کنیم. توجه و خودآگاهی فواید فراوانی دارد و می‌تواند میزان کورتیزول، هورمون استرس را کاهش دهد. افرادی که نسبت به جزییات زندگی روزمره‌شان توجه نشان می‌دهند و آگاه‌اند، هم برای خود و هم برای دیگران دلسوزتر هستند.

به طبیعت باز‌گردید

افراد بسیاری، به‌خصوص چهره‌های معروف و ستاره‌ها، درباره اهمیت طبیعت و فضای سبز صحبت کرده‌اند. اخیراً اصطلاح «حمام جنگل» باب شده که در حقیقت نشان‌دهنده محبوبیت روزافزون فضاهای سبز الهام گرفته از سنت ژاپنی است. شما هم با پیاده‌روی در جنگل و بیشه و در هرچه می‌بینید، لمس می‌کنید، می‌شنوید و می‌بویید غوطه‌ور شوید. اگر نمی‌توانید این کار را بکنید، لااقل در ساعات ناهار میز و محل کار را ترک کنید و برای جذب ویتامین د که بسیار مهم است، مدتی را در فضای باز و روشنایی روز طی کنید.