مهارت‌های ضروری جدید برای خبرنگاران

25 آذر 1398

معرفی پنج حوزه جدید برای فعالیت روزنامه‌نگاری

سلیس: بر اساس بررسی‌های وب‌سایت «ژورنالیسم» در انگلیس، پنج حوزه جدید برای فعالیت روزنامه‌نگاری مطرح‌شده که ضروری است همه‌ی خبرنگاران آن‌ها را فراگیرند. در ادامه این پنج حوزه معرفی می‌شود:

روزنامه‌نگاری موبایلی

آگاهی از نحوه استفاده از تلفن همراه (موبایل) برای امور خبری، ضرورتی است که هر بار بیشتر در جهان احساس می‌شود. همان‌طور که قبلاً استفاده از ضبط‌صوت برای خبرنگاران اهمیت داشت، امروزه گوشی‌های تلفن همراه به ما اجازه می‌دهد که نه‌فقط صدا و تصویر مصاحبه‌ها و رویدادها را ضبط کنیم بلکه اجازه ویرایش فنی و محتوایی آن‌ها را نیز به ما می‌دهد و علاوه بر آن، ابزارهای متعددی برای تسهیل و تسریع در کار اطلاع‌رسانی عرضه می‌کند. یک نمونه آن، تبدیل صدا به متن درآن‌واحد است. امروزه رسانه‌های بزرگی نظیر بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به روزنامه‌نگاری موبایلی پیوسته‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان بیشتری جذب کنند.

امروزه رسانه‌های بزرگی نظیر بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به روزنامه‌نگاری موبایلی پیوسته‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان بیشتری جذب کنند.

استوری‌های اینستاگرام

بر اساس گزارش موسسه مطالعات روزنامه‌نگاری موسسه رویترز در دانشگاه آکسفورد که تحت عنوان «گزارش اخبار دیجیتال ۲۰۱۹» منتشرشده، افراد کمتر از ۳۵ سال در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۸ وقت خود را با اینستاگرام سپری می‌کنند. به همین خاطر نیز رسانه‌های ارتباط‌جمعی بیش‌ازپیش از ایسنتاگرام برای توسعه نفوذ خود در میان مخاطبان جوان‌تر بهره می‌گیرند. ازاین‌رو، ارزش دارد تا روزنامه‌نگاران بدانند چگونه می‌توان در IGTV (اینستاگرام تی‌وی) مطلب بارگذاری کرد یا از دیگر ابزارهای آن نظیر فیلترها، انتشار برنامه‌ریزی‌شده، استفاده از هشتگ و... بهره گرفت.

«هوش مصنوعی» باقدرت و جدیت در حال ورود به دنیای روزنامه‌نگاری است.

هوش مصنوعی

«هوش مصنوعی» باقدرت و جدیت در حال ورود به دنیای روزنامه‌نگاری است. هدف اصلی آن، تسهیل کار حرفه‌ای اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود. ربات‌ها – آن‌گونه که در برخی رسانه‌ها شاهد حضورشان هستیم - قادر به انتشار انواع داده‌ها نظیر نتایج مسابقات ورزشی، تحولات بازار بورس، حادثه زمین‌لرزه و نیز جستجوی اطلاعات اساسی در رویدادهای مهم تاریخی هستند. این کار بر اساس مؤلفه‌هایی که قبلاً به سیستم داده‌شده صورت می‌گیرد و به خبرنگار اجازه می‌دهد وقت بیشتری برای استفاده از اطلاعات مهم و برجسته رویدادها در گزارش‌ها و خبرهای خویش داشته باشد.

برای نمونه، رویترز هم‌اکنون از هوش مصنوعی برای بررسی روزانه ۷۰۰ میلیون توییت و نشان کردن تازه‌ترین خبرهای فوری استفاده می‌کند. اسکای نیوز هم از ابزارهای خودکار برای کشف و بازسازی چهره افراد بهره می‌گیرد تا وقت کمتری را صرف جست‌وجو در آرشیوها برای گزارش‌های تصویری کند و زمان بیشتری را برای تولید گزارش‌های خلاقانه در اختیار داشته باشد. در این زمینه، بسیار مهم است که روزنامه‌نگاران برخی دوره‌های آموزشی درزمینهٔ نحوه کاربرد هوش مصنوعی در عرصه اطلاع‌رسانی را بگذرانند تا از یک‌سو، دچار ذوق‌زدگی در مواجهه با این‌گونه ابزارها نشوند و از سوی دیگر، بتوانند به‌درستی از آن در تولید گزارش‌های خود بهره بگیرند.

پادکست و ابزارهای کنترل صدا

ارائه گزارش‌های صوتی به‌ویژه از طریق پادکست‌ها اکنون به یک گرایش فزاینده در صنعت رسانه‌ای جهان تبدیل‌شده است. گزارش موسسه مطالعات روزنامه‌نگاری رویترز در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که امروزه از میان هر شش نفر، یک نفر خبرهای موردعلاقه خویش را از طریق پادکست دنبال می‌کند.

ارائه گزارش‌های صوتی به‌ویژه از طریق پادکست‌ها اکنون به یک گرایش فزاینده در صنعت رسانه‌ای جهان تبدیل‌شده است.

این وضعیت موجب شده است بسیاری از رسانه‌های خبری به‌منظور یافتن مخاطبان جدید درصدد بهره‌برداری از پادکست‌ها برآیند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پادکست برای رسانه‌ها آن است که نیاز به بودجه و سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه ندارند. در چنین شرایطی، سیستم‌های کنترل صدا نظیر گوگل هوم، آمازون اکو و... به پلتفرم دیگری تبدیل‌شده‌اند که افراد مختلف، هرروز بیش‌ازپیش به شنیدن خبرها از طریق آن‌ها روی می‌آورند و از سوی دیگر، رسانه‌ها نیز هر بار بیشتر به این ابزارها به‌عنوان کانالی برای جذب مخاطبان بیشتر در عرصه عمومی گرایش پیدا می‌کنند.

روزنامه‌نگاری راه‌حل گرا

امروزه گزارش‌های بسیاری حکایت از آن دارد که بسیاری از مخاطبان مطبوعات و دیگر رسانه‌ها، از تیترهای منفی و گزارش‌های بدبینانه آن‌ها به ستوه آمده‌اند و خواهان رسانه‌هایی هستند که فقط به ارائه اطلاعات و دادن شناخت در مورد مشکل بسنده نکنند بلکه قادر باشند پیشنهادها و راه‌حل‌هایی نیز برای مشکلات ارائه دهند. روزنامه‌نگاری راه‌حل‌ گرایانه پاسخی به این نیاز روزافزون جامعه است. این نوع روزنامه‌نگاری از مشکلاتی سخن می‌گوید که برای آن، راه‌حل‌هایی بالقوه با بهره‌گیری از ابزارهای منطقی و معقول در چنته دارد.

ایرنا، ترجمه: محمدرضا نادری گیسور