چاپ کردن این صفحه

چگونه رمان بخوانیم؟

چگونه رمان بخوانیم؟

راهنمایی برای مطالعه داستان

سعی کنید موضوع موردعلاقه خود را پیدا کنید و آن را عمیق بخوانید. اگر شما هم مثل من می‌خواهید طی یک جلسه کتابی را تا انتها بخوانید، این عادت مطالعه درست نیست، بلکه سعی کنید ساعتی را در تقسیم اوقات روزانه‌تان برای مطالعه اختصاص دهید. حال اگر می‌خواهید رمان بخوانید، پس بدانید که چگونه باید رمان خواند.

این پرسشی است که همه خوانندگانی که برای نخستین بار یا گاهی در طول سال رمان می‌خوانند، مایل‌اند پاسخش را بدانند، زیرا خواندن رمان آسان نیست. مطالعه کنندگان در سراسر جهان اتفاق‌نظر دارند که خواندن رمان تجربه منحصربه‌فردی است.

رمان، نوع خاصی از ادبیات داستانی است که در آن باید به موارد ویژه‌ای توجه کرد. برای مطالعه سودمند و مؤثر رمان، به نکات زیر دقت کنید:

هنگام خواندن رمان، با ایده‌ها و شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم.

برای درک و آگاهی بخوانید!

وقتی چیزی می‌خوانیم، همیشه دنبال یک هدف و مقصد هستیم. امیدوارم موقع خواندن این نوشته من نیز یکی از اهداف شما این باشد که بدانید چه می‌نویسم.

هنگام خواندن رمان، با ایده‌ها و شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم. در جریان مطالعه، اگر نمی‌دانید در این میان چه خبر است، از آنچه می‌خوانید، یادداشت‌برداری کنید و خود را آگاه سازید. حتی ایده بهتر- ولی دشوار- این‌که وقتی رمان می‌خوانید، چنان آگاهانه ادامه دهید، انگار که چیزی را کاملاً می‌دانید.

وقتی چیزی می‌خوانیم، همیشه دنبال یک هدف و مقصد هستیم.

با دقت کامل بخوانید!

داستان‌نویس به‌طورکلی تصویرپردازی‌ها، شخصیت‌ها و موضوع‌های گوناگون را با جزئیات بیان می‌کند، به این معنا که رمان مبتنی‌ بر پرداختن به جزییات مسائل، ماجراها و صحنه‌هاست. در جریان مطالعه، هنگامی‌که در حال خواندن رمانی هستید و برخی چیزها دوباره به چشمتان می‌خورد، به این تکرار توجه کنید. ممکن است برخی نظم‌ها، عناصر موضوعی خاص، بعضی شخصیت‌ها و حالت‌های خاص و برخی توضیح‌های ویژه یا موارد دیگر، چند بار تکرار شده باشند. اگر هنگام مطالعه ناگهانی و ناخودآگاه دقتتان بیشتر شد و عمیق‌تر ادامه دادید، پس از اتمام مطالعه، ازآنچه خوانده‌اید، آگاهی کامل خواهید داشت.

موضوع‌ها را در ذهنتان نگه‌دارید!

در نوول یا رمان، گاهی به موضوع‌های زیادی پرداخته می‌شود. هر موضوعی نیاز به توجه جدی دارد. این مباحث را کاملاً در ذهن داشته باشید.

ویژگی‌های ادبی یا عناصر داستانی را بفهمید!

رمان از عناصر و مؤلفه‌های بسیاری به وجود می‌آید. برخی از خوانندگان تصویرپردازی‌ها را دوست دارند، برخی دیالوگ و گفت‌وگوی شخصیت‌ها را می‌پسندند و بعضی از افراد به طرح رمان (داستان شخصیت‌ها و درگیری‌ها) علاقه دارند. آنچه در هنگام خواندن رمان دوست دارید، حتماً در نظر بگیرید؛ این می‌تواند جریان مطالعه‌تان را جذاب کند.

در نوول یا رمان، گاهی به موضوع‌های زیادی پرداخته می‌شود. هر موضوعی نیاز به توجه جدی دارد. این مباحث را کاملاً در ذهن داشته باشید.

موضوع موردعلاقه خود را با دلگرمی بخوانید

بعضی‌اوقات تنها پس از آگاهی و شنیدن در مورد کتابی و بااطلاع از وجود موضوع موردعلاقه خود در آن، تصمیم به مطالعه یک کتاب می‌گیریم. اگرچه رمان ممکن است خیلی طولانی و دارای موضوعات زیاد باشد، اما سعی کنید موضوع موردعلاقه خود را پیدا کنید و آن را عمیق بخوانید. این کار مطالعه رمان را بیشتر از پیش آسان می‌کند.

چگونه رمان می‌خوانید؟ این پرسش را حتماً از خود بپرسید!