معرفی کامل فیلم‌های اکران نوروز 1398

27 اسفند 1397

رقابت سینمای کمدی با سینمای اجتماعی

سرانجام با رایزنی‌های بسیار فیلم‌های منتخب اکران نوروز 1398 در سینماهای کشور انتخاب و معرفی شدند. در ادامه مروری داریم بر این فیلم‌ها:

«زندانی‌ها»، گریز به سینمای اجتماعی

یک: این فیلم به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از دوم تیرماه سال جاری کلید خورد و پس از پایان مراحل تصویربرداری و انجام مراحل فنی، آماده نمایش شد. فیلمی که ابتدا اعلام شد قرار است در جشنواره فیلم فجر حضورداشته باشد، اما تنها پس از گذشت چند روز ده‌نمکی از حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر انصراف داد و اکران آن را به زمانی دیگر موکول کرد. «زندانی‌ها» داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی تحقیق کند. هدایت هاشمی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده و امیر نوری ازجمله بازیگران فیلم سینمایی «زندانی‌ها» هستند.

دو: «زندانی‌ها» ی مسعود ده‌نمکی در روزهای پیش از جشنواره با انصراف سازندگانش از حضور در مهم‌ترین رویداد سینمایی سر زبان‌ها افتاد. ده‌نمکی با اعلام اینکه برخی کارها از جنس رقابت نیستند فیلم را از جشنواره بیرون کشید. این کارگردان همان‌طور که هنگام دریافت پروانه ساخت گفته بود که فیلمش سیاسی یا تاریخی نیست و خواسته قلبی‌اش را ساخت فیلم به‌دوراز حاشیه عنوان کرده بود، در سکوت «زندانی‌ها» را آماده نمایش کرد و حتی به اکران نوروزی رساند. نام این فیلم اگرچه در میان 14 گزینه نهایی برای اکران نوروز قرار داشت اما برخی رسانه‌ها از این فیلم به‌عنوان فیلم دقیقه نودی اکران نوروزی نام بردند چراکه طبق شنیده‌ها گزینه اول دفتر پخش حوزه هنری فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» بود که به دلیل موکول شدن ارائه پروانه نمایش آن به زمانی دیگر درنهایت فیلم ده‌نمکی جایگزین آن شد. حدس و گمان‌هایی که البته در گفت‌وگوی غلامرضا فرجی سخنگوی کارگروه اکران، تکذیب شد. او در گفت‌وگویی دراین‌باره گفت: «معرفی فیلم‌های نوروزی در جلسه کارگروه بدون بحث خاصی به نتیجه رسید چون سرگروه‌ها و پخش‌کننده‌ها و صاحبان فیلم‌ها برای ارائه قرارداد با یکدیگر توافق کرده بودند ضمن اینکه برای فیلم «دیدن این فیلم جرم است» قراردادی به شورا ارائه نشد.» 

«رحمان 1400»، شاید وقت دیگر

یک: این فیلم را منوچهر هادی کارگردانی کرده و علی سرتیپی نیز در مقام تهیه‌کننده با او همکاری داشته است. «رحمان 1400» تابستان امسال در شهریار، تهران و کرج فیلم‌برداری و تحویل دفتر جشنواره سی و هفتم داده شد تا اولین نمایش خود را در جشنواره پشت سر بگذارد، اما درنهایت تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که اولین نمایش فیلم در اکران نوروزی رقم بخورد که این اتفاق نیز رخ داد. حالا همه منتظر هستند تا ببینند آقای کارگردان پس از فیلم اجتماعی «کارگر ساده نیازمندیم» این بار چه اثری خلق کرده است. محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، بهرام افشاری، غلامرضا نیکخواه و ساره بیات با حضور مهران مدیری بازیگران این فیلم هستند. هنوز اطلاعاتی درباره داستان فیلم منتشرنشده است.

دو:  «رحمان 1400» با عنوان اولیه «خزه» یکی از همان دست آثار سینمایی است که باوجود پر کردن فرم حضور در جشنواره، از ابتدا سازندگانش نسخه‌ای به جشنواره ارائه نکردند و دلیل انصرافشان را انجام مراحل فنی و پایانی کار و آماده‌سازی فیلم با دقت بیشتر برای اکران عمومی عنوان کردند. «رحمان 1400» دومین همکاری مشترک رضا گلزار و مهران مدیری پس از «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی است. منوچهر هادی که با فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، پس از اکران ناموفق این فیلم «آیینه بغل» را ساخت که در رتبه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار گرفت.

«غلامرضا تختی»، سیمای مرد دوست‌داشتنی

یک: «غلامرضا تختی» تازه‌ترین اثر بهرام توکلی است که نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، فیلمی که به زندگی جهان‌پهلوان تختی از کودکی، بزرگ‌سالی، مسابقات ورزشی و جهانی او تا زمان مرگ می‌پردازد و بسیار مورد توجه هنردوستان و ورزش دوستان و بخصوص هواداران این چهره مردمی قرار گرفت. محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آئیش، سیاوش طهمورث، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، ستاره پسیانی، پریوش نظریه، آتیلا پسیانی، معصومه قاسمی پور، امیررضا فرامرزی و بانیپال شومون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دو: بعد از علی حاتمی و بهروز افخمی تلاش تازه سینمای ایران برای ساخت فیلمی درباره مشهورترین و محبوب‌ترین اسطوره ورزشی، «غلامرضا تختی» بهرام توکلی را از همان ابتدا در سیبل توجه اهالی رسانه و سینما و در رده کنجکاوی‌برانگیزترین تولیدات سینمایی قرار داد. تجربه موفق بهرام توکلی و سعید ملکان در «تنگه ابوقریب» علاقه‌مندان سینما را دلگرم کرد که این بار قرار است فیلمی شش دانگ از غلامرضا تختی را روی پرده سینما ببینند. روند تولید این فیلم بی‌سر وصدا طی شد و تنها خبر جدی که گوش رسانه‌ها را تیز کرد تغییر امیر جدیدی بود که ابتدا قرار بود بازیگر نقش تختی باشد اما سازندگان در همان اوایل فیلم‌برداری ترجیح دادند مقاطع مختلف زندگی تختی را به بازیگران مختلف بسپارند و این گونه سه بازیگر که هر سه کشتی‌گیر هستند دوران نوجوانی، جوانی و میان‌سالی تختی را بازی کردند. در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر اگرچه «غلامرضا تختی» باوجود کاندیدا شدن در 10 بخش تنها با دو سیمرغ مراسم اختتامیه را ترک کرد اما در کسب رضایت اهالی رسانه موفق بود و نمره قبولی گرفت. در روزهایی که حواشی ایجادشده پیرامون صحبت‌های جمشید مشایخی درباره مرگ تختی بار دیگر توجه‌ها را به زندگی این اسطوره محبوب جلب کرده، این فیلم سیاه و سفید روایتی ملموس از زندگی این شمایل پهلوانی از کودکی تا مرگ و تصویر او در مقاطع مختلف زندگی‌اش را ارائه می‌کند.

«چهار انگشت»، داستانی در باره رفاقت

یک: جدیدترین فیلم کارگردان «اکسیدان» یعنی حامد محمدی است. این فیلم که در کامبوج جلوی دوربین رفته است از روز شنبه در سینماهای کشور اکران می‌شود. تهیه «چهار انگشت» بر عهده حمید پنداشته و تدوین آن بر عهده حسن ایوبی است. امیر توسلی نیز ساخت موسیقی و علیرضا علویان صداگذاری و میکس فیلم را انجام داده‌اند. جواد عزتی و امیر جعفری بازیگران اصلی فیلم «چهار انگشت» هستند. این فیلم درباره قصه دو دوست است که برای اتمام یک کار ناتمام به کامبوج سفر می‌کنند و در این سفر درگیر مشکلاتی می‌شوند. در واقع این فیلم اولین محصول مشترک ایران و کامبوج است. «پاز استودیو» از کمپانی «کانتانا» در ساخت این فیلم نقش داشته‌اند. صحنه‌هایی از جدیدترین ساخته حامد محمدی در تایلند و ایران نیز جلوی دوربین رفته‌اند. علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم همچنین بر عهده حامد محمدی بوده است.

دو: حامد محمدی پس از «اکسیدان» که شوخی‌هایش با ادیان سروصدای زیادی به پا کرد با همین گروه «چهار انگشت» را جلوی دوربین برد. نام این فیلم پیش از جشنواره خیلی شنیده نشد و حاشیه‌ای هم ایجاد نکرد چراکه اساساً متقاضی حضور در جشنواره نبود اما همین موضوع باعث شد که در ایام داغ بحث اکران نوروزی، سروصدای زیادی به پا کند. در روزهایی که شنیده می‌شد یکی از مؤلفه‌های پذیرش فیلم‌ها در اکران نوروزی پر کردن فرم جشنواره است، حامد محمدی از ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان دبیر جشنواره و مدیر شورای ارزشیابی و نظارت بابت لحاظ کردن این شرط غیرقانونی انتقاد کرد اما در نهایت با منتفی بودن این شرط سومین تجربه کارگردانی این فیلمساز جوان در نوبت اکران نوروزی قرار گرفت. در همان ایام محمدی البته از شرایط سخت ساخت و دریافت پروانه نمایش فیلم هم گفت «این فیلم بعد از 6 ماه با اصلاحیه‌های فراوان پروانه ساخت گرفت و در نهایت 6 ماه قبل هم با دریافت یک صفحه ممیزی بالاخره پروانه نمایش گرفت.»

«ژن خوک»، ژن‌های کج‌ومعوج

یک: سعید سهیلی پس از تولید «گشت ارشاد» با یک وقفه به سراغ ساخت این فیلم رفت. هادی حجازی‌فر، سینا مهراد و نازنین بیاتی آخرین بازیگرانی بودند که در آخرین سکانس «ژن خوک» مقابل دوربین مسعود سلامی رفتند. بهرنگ علوی، صبا سهیلی، قربان نجفی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز با حضورِ الناز حبیبی و هنرمندیِ جمشید هاشم‌پور دیگر بازیگران این فیلم سینمایی پرحاشیه هستند. تدوین این فیلم هم‌زمان با فیلم‌برداری توسط فرامرز هوتهم انجام‌شده و محسن چاوشی نیز برای تیتراژ آن در مقام خواننده حضور دارد.

دو: «ژن خوک رسوا کردن پلیدی‌ها و زشتی‌هاست. زمانی که در این مملکت عده‌ای به معنای واقعی ژن خوب هستند و هیچ استفاده‌ای از نام پدر نمی‌کنند و بااستعداد، توان و ظرفیت خود زندگی می‌کنند باید آن عده‌ای را که از این نام سوءاستفاده می‌کنند رسوا کرد.» این عبارات بخشی از صحبت‌های سعید سهیلی درباره فیلم تازه‌اش «ژن خوک» است؛ فیلمی که سازنده‌اش قبل از جشنواره اعلام کرد آن را به خاطر حواشی به جشنواره فجر نمی‌دهد اما درنهایت با ارائه نسخه راف کات به جشنواره اعلام کرد که با تمام ترس‌ها و حواشی که برای فیلم قبلی‌اش (گشت ارشاد 2) پیش‌آمده ریسک حضور در جشنواره را پذیرفته است، باوجود  این «ژن خوک» از اعضای هیئت انتخاب جشنواره رأی نیاورد. اخیراً با رونمایی از پوستر این فیلم محسن چاووشی با انتشار یادداشتی از آماده کردن ترانه‌ای برای این فیلم خبر داد: «بدگلان ژن‌های کج‌ومعوج هستند. ژن خوک و قصه این گونه... باعث همکاری من با جناب سهیلی شد.» فیلم قبلی سعید سهیلی یعنی «گشت ارشاد 2» هم جزو اکران نوروزی سال 96 بود که با فروشی بیش از ۲۱ میلیارد تومان عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۹۶ را از آن خود کرد. 

«متری شیش و نیم»، سینمایی متفاوت

یک: «متری شیش و نیم» سعید روستایی تنها فیلمی بود که از همان ابتدا تکلیفش برای اکران نوروز 98 مشخص بود. این فیلم اگرچه با دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با خیال آسوده جواز حضور در این فهرست را به دست آورد؛ اما برای دریافت پروانه ساخت و حتی نمایش در جشنواره مسیر سختی را پشت سر گذاشت. برای پروانه ساخت در ابتدا اعلام نام پیمان معادی به عنوان تهیه‌کننده مشکل‌ساز شد و سازمان سینمایی عنوان کرد معادی شرایط تهیه‌کنندگی ندارد و در ادامه نام سیدجمال ساداتیان به عنوان تهیه‌کننده اعلام شد. در ادامه خبر انصراف شهاب حسینی شنیده شد و ساداتیان دلیل جدایی او را نگرانی شهاب حسینی از آسیب دیدن ذهنیت مثبت مخاطبان به واسطه ایفای نقش منفی اعلام کرد. در نهایت با پیوستن نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار، «متری شیش و نیم» که پس از کش‌وقوس‌های فراوان پروانه ساخت دریافت کرده بود جلوی دوربین رفت. آغاز جشنواره فیلم فجر و یک روز تأخیر در نمایش این فیلم در سینماهای مردمی نشانه‌هایی بود مبنی بر اینکه دشواری‌های سازندگان فیلم برای متقاعد کردن نهادهای عمومی و امنیتی در مرحله ساخت، همچنان گریبان گیر «متری شیش و نیم» است. حالا اما باوجود حاشیه‌ها این فیلم پروانه نمایش عمومی دریافت کرده و امیدوارتر از دیگر آثار سینمایی چشم انتظار استقبال مردم و تکرار تجربه فروش خوب «ابد و یک روز» است. سعید روستایی که در اختتامیه جشنواره اعلام کرده بود دیگر فیلمی نمی‌سازد که پلیس حتی از مقابل دوربینش رد شود، در آستانه اکران فیلمش از پلیس دلجویی کرد و روز گذشته با انتشار یادداشتی با قدردانی از همراهی نیروی انتظامی در ساخت این فیلم ابراز امیدواری کرد که در کنار آن‌ها و به‌ویژه خانواده شهدای نیروی انتظامی تماشاگر فیلمش باشد.

دو: سعید روستایی که در اولین گام خود فیلم موفق «ابد و یک روز» را کارگردانی کرد، این بار به سراغ موضوعی دیگر از طبقه پایین جامعه رفته است. در ابتدا قرار بود پیمان معادی تهیه‌کننده فیلم باشد که این امر امکان نیافت و به نظر می‌رسید دومین ساخته سعید روستایی با اماواگرهایی همراه باشد که در نهایت سیدجمال ساداتیان در مقام تهیه‌کننده با این فیلمساز جوان همکاری کرد.

«آپیشونی سفید 3»، خرامان در جنگل سرسبز

این فیلم ادامه‌ای است بر دو فصل قبلی که توسط سیدجواد هاشمی کارگردانی شده است و به عنوان تنها نماینده سینمای کودک و نوجوان در گیشه نوروزی سینماها از هفته آینده روی پرده می‌رود. پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ارسلان قاسمی، ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدجواد هاشمی، امیر غفارمنش، هومن حاجی عبداللهی، ساغر عزیزی، امیررضا احمدی و حسام نواب صفوی بازیگران «پیشونی سفید ۳» هستند. 

گروه «هنر و تجربه»

گروه هنر و تجربه نیز سه اثر شاخص سینمایی و مستند را در برنامه اکران نوروزی خود قرار داده است. علاوه بر نمایش فیلم‌های «درساژ» ساخته پویان بادکوبه و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی هم‌زمان با دیگر سرگروه‌ها، در این گروه اکران نمایش مستند «ترور سرچشمه» و فیلم‌های «یه وا» و «رضا» از هفته آینده آغاز خواهد شد.

 «یه وا»، گریز از گذشته

 «یه وا» اولین تجربه کارگردانی آناهید آباد که عدم حضورش در بخش مسابقه سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سروصدای زیادی به پا کرد، در نهایت پس از دو سال اکران عمومی‌اش به گروه هنر و تجربه رسید. این فیلم که تولید مشترک ایران و ارمنستان است و به عنوان نماینده سینمای ارمنستان برای رقابت در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان برگزیده‌شده بود، به دو زبان ارمنی (با زیرنویس فارسی) و فارسی از 25 اسفندماه اکران شده است. چهره‌های سینمایی چون فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی و رضا کیانیان که هفته گذشته در اکران خصوصی این فیلم را دیدند با انتشار یادداشتی مخاطبان را به تماشای این فیلم دعوت کرده‌اند. فیلم «یه وا» درباره مادری است که سعی می‌کند گذشته پرفرازونشیب را به فراموشی بسپارد. یه وا همراه با دختر خردسالش از ایروان فرار کرده، به نقطه دوردستی پناه می‌برد، اما مسائل ناتمام گذشته او را رها نمی‌کند.

«رضا»، یک عاشقانه امروزی

 اکران عمومی «رضا» اولین تجربه کارگردانی علیرضا معتمدی مدتی است که در سینماهای هنر و تجربه آغازشده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی کیومرث پوراحمد، یک عاشقانه امروزی است که در آن علاوه بر علیرضا معتمدی، سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، رضا داوود نژاد، افسر اسدی، سولماز غنی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.